dijous

Cultura lliure

Aquí enceto una nova secció: la Cultura Lliure. Sota aquest títol aniré posant totes les coses que em semblin interessants i que siguin gratuïtes per la gent. El món de la informàtica és el que em va inspirar per fer aquesta secció, concretament el de l'anomenat programari lliure. Gairebé tots els programes privats tenen el seu homòleg en el programari lliure, alguns fins i tot superant en qualitat als que són de pagament. Em va commoure el sentiment de col.laboració desinteressada de molts per crear tot aquest món, i amb aquest és amb el que començaré.


Ja fa un any vaig decidir deixar d'utilitzar el Microsoft Windows definitivament, i em vaig instal.lar l'Ubuntu linux, totalment gratuït. Estic molt content de la meva decisió, he pogut fer tot el que feia abans amb el windows amb el corresponent estalvi de diners. A més, el sistema operatiu Ubuntu, el linux per persones humanes, s'actualitza totalment cada 6 mesos i regularment també hi ha actualitzacions. La veritat és que està molt més complet que el sistema de microsoft, i és bastant més segur, com a mínim mai no s'hi poden instal.lar virus sense saber la teva contrasenya de seguretat.

Per qui no ho sàpiga, la filosofia del Linux va sortir amb Linus Torvalds, que va crear el nucli d'un sistema operatiu amb un llenguatge nou, basat en l'unix, i que qualsevol podia veure com estava fet i modificar-lo i millorar-lo, i el va penjar gratuïtament a Internet. Aquí va començar bastant tot. Paralelament, la gent de gnu també ho estava fent, però a ells, el que els faltava era el nucli, lo més important i el que Linus va aconseguir. Bé, us aclarireu més mirant aquest documental.

Per una altra banda, per repassar una mica més de història, també us recomano aquest documental: Piratas informàticos. No, no va pas dels pirates que us penseu, sinó els que ho eren anomenats al principi, els informàtics més intel.ligents, els que ara tenen les grans empreses, entre ells Bill Gates el creador de Mocos...vull dir...Microsoft. No us el perdeu, és molt interessant, i ja feien bé de dir-los pirates. També i més distret, en forma de documental-pel.lícula: Pirates de Silicon Valley.